VSN voor kids

Leuk dat je er bent! Hier kun je een tekening plaatsen, je verhaal vertellen, de ervaringen van anderen lezen, filmpjes kijken en natuurlijk een mailtje naar ons sturen! 

Stotteren; hoe komt het nou? Lees het onderaan deze pagina!

Plagen. En wordt je weleens geplaagd of gepest? Lees hieronder wat je er tegen kunt doen!

Onthoud: Stotteren is nooit jouw schuld!

Ingezonden:

Scroll naar beneden voor meer ingezonden tekeningen, verhalen en gedichten!

Jouw tekening of verhaal op deze website?

Stuur een e-mail naar info@stottercentra.nl

Miss Montreal helpt Koen met spreekbeurt!

Sommige kinderen nemen hun huisdier of een speciaal voorwerp mee tijdens hun spreekbeurt.

Koen van 11 jaar pakt het anders aan. Voor zijn spreekbeurt over stotteren vroeg hij een van Nederlands bekendste stotteraars: Miss Montreal.

Stotteren: een korte animatiefilm

door Bertrand De Bock. 

De film legt in 8 minuten op een heldere manier uit wat stotteren is, waar het vandaan komt en hoe je er het beste op reageert. 

Een film bedoeld voor iedereen die meer informatie wil over stotteren: scholen, kinderen, ouders, vrienden en familie van mensen die stotteren...

Spreekbeurt van Fleur

Anja van der Vlist (Praktijk de Klinker, Zutphen) "interviewt" Fleur en zo doen zij samen de spreekbeurt voor de klas.

Door Kids: Tekeningen van Olaf

Stottergedicht

Stel je voor dat jij stottert

Dan voel je je door pesten nog rotter

Soms zit je vast

“Ben ik de enige met die last?”

Je zoekt en zoekt maar door

Totdat Marion zei: “Je bent er klaar voor”

Dus kom eroverheen!

En ga nu naar waar jij je boekje leent

Zodat jij zeggen kan:

IK STOTTER EN DURF HARDOP TE LEZEN

WANT IK MAG OOK IEMAND WEZEN

Ik stotter

Dat hoort bij mij. Ik heb het geërfd

Zonder therapie was ik nooit zover gekomen

Dus Marion:

“Bedankt voor je hulp”

Zakaria, 11 jaar

Gedicht van Dianne

Ik s-stotter.

Ik stotter en dat doet me pijn,
kon ik maar zoals elk ander mens zijn.
Zo jaloers op kinderen die zich goed kunnen uiten,
en zichzelf nooit buiten hoeven te sluiten.
Ik sluit mezelf wel buiten,
en maak het veel erger dat het eigenlijk is.
Dan vertel ik iets, en gaat het weer mis.
Ik hoor een hapering in een woord dat ik zeg,
en wil dan stoppen met praten, en verdwijnen,
het liefst ver weg.
Ondanks de stotters ben ik een erg spontane meid,
maar soms verlies ik dat gevoel, en raak het kwijt.
Ik heb me er altijd voor verborgen,
het erger gemaakt dan het eigenlijk is,
ik wil het weg hebben die zorgen,
en hopen dat het ‘schaamtegevoel’ er nooit meer is.

En dit is Naomi

Van Max voor al zijn “stotterfans”

Aan het einde van de sessie zegt Max (bijna 10 jaar)“  Ik vind mijn weg wel in het stotteren”. Dat vind ik zo’n prachtige uitspraak, dat ik besluit er de volgende sessie erop terug te komen.

Op mijn verzoek, tekent Max, wat hij daarmee bedoelt. Max legt het me uit als de stottermelksnelweg.Hij tekent een auto, gezellig met open dak, waar hijzelf inzit. Er zit niemand anders bij, want Max weet dat hij deze weg zelf wil afleggen: “ik moet ’t doen”. Tijdens het tekenen verteld Max me welke stappen er nodig zijn, om de stottermelksnelweg af te leggen. In zijn beleving zijn dat er 5:

  1. Rustig blijven
  2. Niet in paniek raken
  3. Gewoon door blijven rijden
  4. Allerbelangrijkste: vind het geluk (het helpt Max om regelmatig aan leuke dingen te denken, bijvoorbeeld gezellig met mama samen op de bank zitten)
  5. In jezelf geloven

Daarnaast geeft hij aan, dat het belangrijk is om niet te snel door over de weg te rijden, maar ook van de weg te genieten.

Als ik hem vraag, of ik dit verhaal met andere kinderen mag delen op de website, straalt hij. Dat wil hij wel, voor al zijn ‘stotterfans’, zegt hij.

Stotteren ……hoe komt dat nou??


Ieder mens is verschillend. Iedereen heeft dingen die hij goed kan of dingen waar hij wat minder goed in is.
De één kan bijvoorbeeld goed rekenen, maar niet zo geweldig zingen. Een ander is goed in sporten, maar zijn handschrift lijkt nergens op.
Een derde kan misschien heel mooi tekenen, maar taal vindt hij toch wel moeilijk.
En ga zo maar door.
Meestal kun je daar zelf niet zo veel aan doen: deze dingen heb je meegekregen bij je geboorte.
Natuurlijk kun je door oefenen je handschrift verbeteren of met bijles je rekenen verbeteren, maar er écht goed in worden gebeurt niet zo snel.
Dat geeft ook niets. Het is juist leuk dat iedereen anders is en andere dingen kan.
Nu is praten één van de moeilijkste dingen die de mensen moeten leren en doen.
Praten is verschrikkelijk ingewikkeld!
Je moet niet alleen bedenken wat je wil zeggen, de goede woorden bedenken en een mooie zin ermee maken, maar je moet dat alles ook nog uitspreken.
Om iets te zeggen heb je nodig: je stem, je tong, je lippen, je kaken, je verhemelte, je adem en ga zo maar door.
Dat alles moet je bewegen, en daar heb je spieren voor nodig: praatspieren. Weet je hoeveel we er  hebben? Ongeveer 100!!! Als je maar één letter zegt, heb je daar niet één spier voor nodig, maar een heleboel! Dan kun je je wel voorstellen hoe ingewikkeld het is om een hele zin te zeggen…
Al die spieren moeten dus ongelooflijk goed samenwerken en precies op tijd hun werk doen.
Beweegt een spier ietsje te vroeg of te laat, ietsje te snel of te langzaam, wat krijg je dan?
Ja hoor, een stotter!
Het heeft dus allemaal te maken met je praatspieren.

Onthoud goed: het is niet je eigen schuld dat je stottert!!!!

Plagen: wat moet je doen?

Ieder kind wordt wel eens een keer geplaagd. Of hij nou stottert, een bril heeft, de beste van de klas is of juist niet… het kan om van alles zijn.

Waarom plaagt een kind een ander kind?
Meestal is dat omdat het andere kind een beetje anders is. Het ziet er misschien iets anders uit dan de meeste andere kinderen, bijvoorbeeld het draagt andere kleren dan de meeste kinderen in de klas, of het heeft een andere huidskleur, of een bril, of het praat anders dan de andere kinderen. Misschien is het kind een beetje anders omdat het ergens heel goed in is, bij voorbeeld in leren, of in sporten, of in tekenen. Of het kind is ergens juist niet zo goed in.
Soms wordt een kind wel eens geplaagd omdat een ander kind jaloers op hem is. Bij voorbeeld als een kind heel goed kan leren, dan kan een jaloers kind hem daarmee juist gaan pesten. Of als een kind een mooie fiets heeft, dan kan een jaloers kind daar pesterige opmerkingen over maken, omdat hij eigenlijk zelf graag zo’n fiets zou willen hebben.
Of een kind pest een ander kind omdat hij zich verveelt en hij een beetje lol wil hebben als het gepeste kind kwaad of verdrietig wordt.
Als je geplaagd wordt en je wordt kwaad of verdrietig, dan vindt de plaaggeest dat juist leuk! hij merkt dat hij jou op de kast kan krijgen! Elke keer als hij daar zin in heeft, zal hij weer proberen om jou kwaad of verdrietig te zien worden, want hij vindt het leuk als hem dat lukt. Als je dus gaat vechten, of huilen, of de juf of de meester erbij haalt of je vader, moeder, broer, zus of vriendjes, dan ziet de plaaggeest dat hij jou op de kast kan krijgen. Hij zal dat dan blijven proberen omdat hij dat nou eenmaal lollig vindt.
Is het dus slim om te laten zien dat je boos bent? Nee!
Is het dan slim om je verdriet te laten zien? Nee!
Het slimste is, om rustig te blijven of er rustig uit te zien en iets terug te zeggen. Je kunt het beste iets zeggen, waarop de plaaggeest geen antwoord meer heeft. Hij weet dan eigenlijk niet meer, wat hij moet zeggen. En dan houdt het plagen op. Misschien niet meteen; misschien blijft hij het nog even proberen om te kijken of je echt niet kwaad of verdrietig wordt… Maar als je het volhoudt, zal hij er uiteindelijk mee stoppen. Want de lol is er voor hem af!
Wat kun je het beste terugzeggen?
Als iemand je pest met het stotteren, zeg iets dat kort is en eerlijk, zoals:
ja, ik stotter, kan toch?
Kan wel.
Dat vindt jij.
Ik zit er niet mee.
0.
Tja.
Klopt.
Als iemand je nadoet, zeg dan: Hé, stotter jij ook? Dat wist ik niet.
Je mag wel een keer mee naar stottertherapie.
ik hoor het al, ik kan beter stotteren dan jij.

Leer deze antwoorden uit je hoofd en je zult zien dat het werkt!!!