VIP - Vrijheid in Praten

Bent u toe aan DE OMSLAG?

Dan is er nu de mogelijkheid uw individuele therapie te intensiveren met drie dagen groepstherapie: VIP (Vrijheid in Praten)

Meer info over de cursus in 2016

Wat is de doelstelling van deze groepstherapie?

Tijdens deze training leren we minder te vechten tegen gevoelens en gedachten die stotteren in u oproept. We zetten de vechtschakelaar uit en maken contact met de realiteit. We handelen in overeenstemming met onze waarden. Stotterangst  en spanning worden hierdoor minder en praten gemakkelijker en vrijer! We zullen eigen krachtbronnen en kwaliteiten zichtbaar en voelbaar maken.

Mogelijkheden tot vrijuit communiceren worden aangeboord en in contact gebracht met de ander.

Vanuit welke invalshoeken werken we?

We werken vanuit verschillende invalshoeken zoals:

  • Mindfulness en ACT ( Acceptence and commitment therapy).
  • Dialoog en geweldloze communicatie.
  • Lichaamsgerichte werkvormen en systemisch werk.

Hoe zijn de dagen ingedeeld?

Elke dag zal een andere invulling krijgen afhankelijk van wat nodig is, wat de groep vraagt. De ervaren en gecertificeerde IZT ( Integraal Zorgtraject) begeleiders zullen zoveel mogelijk aansluiten op wensen en behoeften van de deelnemer.

Wat kunt u doen waardoor “Vrijheid in Praten” gehandhaafd blijft?

De deelnemers coachen elkaar bij het behalen van gestelde doelen in de periode tussen de verschillende trainingsdagen. Na de drie dagen volgt een evaluatie met de begeleiders waarin bekeken wordt of een eventuele vervolgstap nodig is.

Indien nodig zal de behandelend logopedist/ stottertherapeut de behandeling hervatten zodat “Vrijheid in Praten” gehandhaafd blijft.

 

Ans Arts

Jacqueline van den Eerenbeemt

Marion Weijts


Ervaringen met VIP

door Annemieke

Ik wil je iets vertellen over mijn deelname en ervaringen aan de VIP-cursus.
Ik ervaar het leven als erg gehaast, alles moet snel, we stellen hoge eisen aan onszelf , er wordt veel van ons gevraagd. Ik denk dat dit voor veel mensen herkenbaar is.


In de cursus heb ik juist geleerd om te onthaasten, tot rust te komen. Om contact met mijn lijf te maken in plaats van als maar te denken, denken en nog eens te denken… Om naar mijn lichaam te luisteren, om stil te staan bij mezelf. Ik heb geleerd om te ontspannen en rust te nemen.
Ik heb door de cursus meer zelfinzicht gekregen, en ik ben gaan inzien dat je niet het stotteren zelf bent, maar dat het maar een klein onderdeel van je is. Je bent zoveel meer en je hebt zoveel meer kwaliteiten. Ook heb ik het lotgenotencontact als heel fijn ervaren. In mijn omgeving kom ik weinig stotterende mensen tegen, en ik miste het best wel om mijn ervaringen en gevoelens met gelijken te delen. In de cursus heb ik veel ervaringen kunnen delen en veel van andere kunnen leren.

Groepstherapie is daarnaast niet alleen maar ontzettend leerzaam maar ook nog eens super gezellig! Als groep hebben we veel mooie, leuke en grappige momenten meegemaakt. Het was een waardevolle ervaringen om niet snel te vergeten!

Kortom, ik kan het je zeker aanraden… ERVAAR het zelf!!!

JES - Je Eigen Spreektechniek


Vloeiender spreken met een techniek die precies bij je past ? Volg dan de intensieve  JES training  

In deze maatschappij waarin steeds meer quick fix oplossingen bedacht worden om de uiterlijke kant van de mens er zo perfect mogelijk te laten uitzien, gaat het ons stottertherapeuten er nog steeds om dat de mensen die we begeleiden tevreden zijn of worden met wie ze van binnen zijn, ook al stotteren ze.

Met stotterend spreken is niks mis. Het is hooguit onhandig, of lastig en kan je behoorlijk in de weg zitten, omdat je in het hoge tempo van deze tijd mee wilt gaan. En zoals geen ander weet je dat je in dat tempo struikelt!

Als er niet al teveel schaamte en angst gevoelens meer aanwezig zijn en je wilt je nog vloeiender uitdrukken, dan is deze driedaagse training  een goed middel daarvoor.

We stellen samen met je een op maat gesneden vloeiendheids techniek vast, die je in alle mogelijke situaties leert in trainen. Het doel is dat je een keuze hebt om vrijuit ontspannen te stotteren in het ene moment en in het andere moment je spreken meer te sturen naar vloeiendheid. We denken dan aan spreken in het openbaar, telefoneren, belangrijke momenten privé en op het werk. We trainen intensief in de hele groep en in kleine groepjes. Er is coaching tussen de dagen door en in het half jaar er na van de therapeuten en van eerdere deelnemers .

inhoud

De in totaal 7 dagdelen (een tweedaagse en een derde dag na ongeveer drie weken)  bieden werkvormen waarin:

  • Je  (lichaams)bewustzijn ontwikkelt waarin aandacht voor het verloop van de spreekbewegingen beter waargenomen worden.
  • De al aanwezige spreektechnieken worden getoetst op effectiviteit en waar nodig worden bijgeschaafd.
  • De gekozen eigen spreektechniek in allerlei situaties  kan worden toegepast.

Aan bod komt onder meer het volgende:

  • oefeningen in het waarnemen , in alerte aandacht hebben
  • ontwikkelen van aandacht met name voor de spreekbewegingen
  • intensief trainen van de tools voor je spreektechniek
  • cognities en emoties rondom zowel stotteren als vloeiender spreken
  • omgaan met weerstand tegen het veranderen van je spreken
  • algemene communicatieve vaardigheden
  • vieren van successen en omgaan met terugval

 



Ervaringen met JES

Enkele reacties van deelnemers:

“Eindelijk een vloeiendheids techniek waar ik echt mee uit de voeten kan- haha,  uit de mond kan komen!”

” Ik kan juist doordat ik weet dat ik het ook vloeiend kan , beter aanvaarden wanneer er af en toe een stotter komt”.

“Ik heb door de mindfulnessoefeningen die me dicht bij mezelf brengen meer innerlijke rust en daardoor spreek ik vloeiender”.

“Ik weet nu precies hoe het moet en wat vind ik het af en toe nog lastig om er echt voor te kiezen. Het vraagt voor mij blijvende aandacht”.

“Lekker hard werken geeft voor mij een prima resultaat!”

                                            Succes zit in kleine overwinningen behalen op jezelf.


Ervaringen van volwassenen - Individuele therapie

Hallo Anja,

Het is nu ruim een jaar geleden dat ik bij jullie kwam en het gaat erg goed met me. Voordat ik bij jullie kwam was ik erg onzeker over mijn praten, ik zorgde er altijd voor dat ik andere woorden gebruikte zodat anderen het niet zouden horen. Ik schaamde me er ook erg voor en durfde vaak dingen niet te zeggen, omdat ik niet uit mijn woorden zou komen. Dit is nu heel anders. Ik realiseer me hoe weinig ik er maar last van heb en dat anderen het bijna niet opvalt. Daarnaast vind ik het niet erg wanneer ik een keer stotter, ik durf hier eerlijk voor uit te komen en kan er ook om lachen wanneer ik echt vastloop. Ik weet wat ik kan doen wanneer ik stotter, maar ik gebruik het niet altijd. Dit komt met name denk ik doordat ik het niet erg vind als ik een keer stotter. Met het bellen hebben we heel veel geoefend. Dit gaat nu zonder moeite, af en toe merk ik dat ik er over na ga denken en dan merk ik dat ik er lastiger uitkom, op die momenten kan ik wel het geleerde toepassen.

Nogmaals bedankt voor de goede zorgen.

Gr. Marije.

Brecht

Hieronder wat De Margriet plaatste van de reactie van Brecht.

Onder de afbeelding lees je haar volledige verhaal.


Ik ben 24 jaar en stotter al mijn gehele leven. In veel opzichten een vermoeiende en dagelijkse uitdaging
Om deze uitdaging zo hanteerbaar mogelijk te maken ben ik na uiteenlopende therapieën terecht gekomen bij het stottercentrum in Zutphen.
Een geweldige plek waar ik hard gewerkt heb aan het eigen maken van technieken, maar vooral om mijzelf te zien en te zijn mét mijn stotteren. Ik beleef warme herinneringen aan deze tijd.
Ik ben ondertussen pedagogiek gaan studeren en door te geloven in wat ik kan, heb ik al mijn toekomstdromen waar gemaakt. Ik werk als pedagoog met jongeren, spreek voor grote groepen en heb een fantastische vriend en vriendengroep. In al deze situaties zal ik nooit mijn mond houden omdat mijn angst om te stotteren overheerst of omdat anderen, in mijn omgeving, er niet mee om kunnen gaan. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Het vergt een eindeloos doorzettingsvermogen. Ik heb mijzelf beloofd constant te blijven zien dat ik trots mag zijn omdat ik het gedaan heb, ondanks dat dit niet altijd even vloeiend gaat.
Ik ben wie ik ben en daar hoort mijn stotteren bij.
Ik wil graag laten zien dat er ook degelijk een andere zienswijze gecreëerd kan worden en dat alleen wij, mensen die stotteren, de maatschappij hier mee kunnen laten kennismaken.
Het ten koste van alles willen onderdrukken van stotteren omdat het niet perfect of professioneel is,heb ik achter mij gelaten.
Door trots en met opgeheven hoofd, soms al hortend en stotend te vertellen wat ik wil, heb ik mijn eigen wensen in vervulling laten gaan en ga ik het gesprek aan.
Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor je eigen geluk.

Brecht Hasperhoven

Mans

Ik wist wel wat voor techniek ik moest gebruiken om vloeiender te zijn ( ik heb al vele therapieën gehad, ook ademtherapie en zo) maar nu heb ik mijn specifieke punt op de i…? ervaren en daardoor weet ik technisch beter hoe ik mijn praten sturen kan. En het voelt bij mij op natuurlijke manier passend, dus ik vind het ook niet meer zo vreemd. Natuurlijk was het van belang dat ik eerst niet meer zo gespannen was voor mijn eigen stotters en mijn stotters goed heb leren opvangen. Met deze mogelijkheid om mijn praten te sturen naar vloeiendheid, voel ik me steeds zekerder worden. Ik neem veel meer initiatief, ook in voor mij spannende situaties waarin iedereen tegelijk praat. Ik kom meer voor mezelf op. En dat bevalt! Belangrijk blijft dat ik rustmomenten pak voor mezelf, met aandacht dingen doe voordat ik ga praten en contact hou met mijn coaches ( de andere deelnemers).