Over stottertherapie
Stottertherapie is een gespecialiseerde vorm van logopedie gericht op het gedrag dat heeft te maken met stotteren en/of broddelen. De problematiek rondom stotteren is soms zo complex dat extra kennis en vaardigheden nodig zijn om dit goed te kunnen begeleiden. De emotionele en sociale kanten van het stotteren vereisen een goede kennis van psychologische principes. Een stottertherapeut kan dan ook goed beoordelen of je terecht kunt bij een logopedist in buurt, die affiniteit heeft met stotteren of toch beter een periode begeleid kunt worden door een stottertherapeut.
Op deze website kunnen we alleen algemene informatie geven. Omdat ieder die stottert zijn of haar eigen verhaal heeft krijg je een begeleiding die aansluit bij jouw vraag. Samen gaan we opzoek naar haalbare doelstellingen.
Er dient uitgemaakt te worden wat de doelstellingen zijn. Wat kan realistisch nagestreefd worden ? Onze behandeling sluit aan bij wetenschappelijke kennis over stotteren. Stotteren heeft een biologische en een psychologische component. Aan beide gebieden besteden we aandacht
Inhoud:
- Je leert alles wat er over stotteren voor jou belangrijk is om te weten.
- Je leert om te gaan met negatieve gedachten en emoties rondom het stotteren.
- Je leert omgaan met stressvolle situaties, reacties van luisteraars en andere stotteruitlokkende factoren
- Je leert om minder gevoelig te worden voor je eigen stotteren en stotteren in het algemeen
- Je leert waar nodig minder vermijden en uitstellen
- Je leert je stotteren eenvoudiger maken en/of je totale spraak sturen naar (meer) vloeiendheid.
- je leert manieren om wijzigingen in je spreken stabiel te houden en zelfstandig te kunnen ingrijpen (zelfregulatie)bij de begeleiding maken we waar nodig gebruik van audiovisuele media.
Resultaten
De effecten van de behandeling hangen van veel factoren af: de stotterernst bij aanvang, de duur van het bestaan van stotteren bij aanvang, de mate van automatisering van geleerde spreekgedragingen, de vatbaarheid voor stotteruitlokkende factoren, de mogelijkheid tot wijzigen van stotteruitlokkende factoren in de omgeving, het voorkomen van bijkomende spraak- en taalstoornissen, de medewerking en het impact van ouders, leerkrachten en anderen…, het bestaan van andere belastende factoren (bijv. depressie, burn-out, paniekstoornissen…)
De effecten bij oudere kinderen en volwassenen zijn doorgaans:
- minder stotteren en minder hevige stottermomenten
- het verminderen van vermijdingsgedrag voor stotteren en van uistellen en bijbewegingen
- het verminderen van de mentale en emotionele hinder bij het spreken
- het verbeteren van weerbaarheid tegenover uitlokkende factoren
- soms het verminderen van duwgedrag bij stotteren (bijbewegingen)
- het verbeteren van communicatievaardigheden.
Over het algemeen verbetert de levenskwaliteit duidelijk.